Logga in

Lägre utsläpp och bättre trafiksäkerhet med tunga lastbilar

På vilket sätt bidrar tunga lastbilar till bättre miljö och ökad trafiksäkerhet? Varför är fack och näringsliv överens om att tunga lastbilar är bra för Sverige? En tung lastbil väger 74 ton och kan lasta mer gods, men är inte längre, än vanliga lastbilar. Om viktgränsen på lastbilar ökar från dagens tillåtna 64 ton till 74 ton blir det stora fördelar för miljön, ekonomin och trafiksäkerheten.

För fjärrvärmebranschen är detta en viktig fråga eftersom omställningen till biobränsle har ökat antalet bränsletransporter på vägarna. Biobränsle är upp till tio gånger mer skrymmande än tidigare fossil bränslen eftersom det har en lägre energiintensitet. Med tyngre lastbilar som rymmer mer minskar kostnaderna och miljöpåverkan från transporterna.

Finland tillåter tyngre lastbilar sedan nästan två år och i Sverige finns förslag framme. Under våren har regeringen tillsatt ytterligare en utredning om detta. Samtidigt kräver en majoritet i riksdagen snabbare införande av 74 ton. Läs mer på  www.74ton.nu och var med i dialogen på #74TON

Tidigare om 74 tons lastbilar här på Svensk Fjärrvärmes webbplats:

Större transportbilar ger både minskade utsläpp och lägre kostnader
Kräver tyngre transporter - Debattartikel Norrbottens Kuriren 150202

Skicka till

Tipsa en vän om denna sida

Sidinformation